Mielőtt először repülőre ültünk K.-val nagyon sok kört futottam mi is a teendő, ha egy 8 hónapossal vennénk nyakunkba a nagyvilágot. Bújtam az internetet, kérdezgettem védőnőket, orvosokat, de igazán kielégítő választ senki sem tudott adni, magyar "irodalom" pedig nem igazán, vagy csak tessék-lássék módon létezik, így maradtak az angol nyelvű honlapok és a józan paraszti ész. Valószínű közel sem lesz teljes az írásom, de megpróbálom összeszedni Nektek pár pontban, hogy mi az ami nekünk jól jött készülődés közben és az út alatt.

Előkészületek:

1. Nem kifejezetten a repüléshez kapcsolódik, de az első és talán legfontosabb: nézz utána, hogy milyen védőoltásokat szükséges beadatnod, ha az adott országba akarsz utazni ( http://oltokozpont.hu/index.php?id=352 ).
  2. Érdemes felkeresni egy fül-orr-gégész szakorvost. A miénk elvégzett egy rutinvizsgálatot, hogy egészségesek-e a gyerkőc szervei, nem lesz-e gond a nyomáskülönbséggel, valamint ennek kiküszöbölésére felírt egy orrcseppet.
  3. E-mail a légitársaságnak. Igaz látják a rendszerben, hogy kisgyermekkel utazol, de ha igazán be akarod biztosítani magad írsz nekik pár sort. Ez azért jó, mert - ha rugalmasak - nem kell bajlódnod az online check-innel és automatikusan az első sorba ültetnek.
  4. Írj egy listát mi kerül a kézipoggyászba és a bőröndbe. Ezt akár hetekkel előtte is elkezdheted, valami mindig eszedbe fog jutni és még így is lesz ami otthon marad. Ajánlom a telefonodba jegyzetelést, így kéznél lesz a vásárlásnál, ha eszedbejut valami egyszerre feljegyezheted és kisebb eséllyel hagyod otthon, mint egy cetlit.
  5. Külföldön is sok bababarát hotel van, ha tápszeres a gyerkőcöd érdemes érdeklődni, hogy tudsz-e kérni melegítőt vagy vinned kell magaddal. Apróságnak tűnhet, de baromi sok helyet foglal.
  6. Köss utasbiztosítást!
  7. Fénymásold le az összes utazó személyes okmányát, ebből tarts egyet a bőröndben és magadnál is.

Repülés:

1. Fel- és leszállás alatt itasd a gyermeket, vagy szoptasd. A nyelő mozdulat miatt nem dugul el/pattog/fáj a füle.
  2. Kerüld a cukros ételeket, így nem fog felpörögni.
  3. Fogyasszatok sok folyadékot. A gépen nagyon száraz a levegő, így több folyadékra lesz szükségetek, mint normál esetben.
  4. Ha már totyog időközönként hagyd had sétáljon, másszon. Te is mozogj, 1-1.5 óránként állj fel, nyújtóztasd ki a tagjaidat, ezáltal csökkentheted a trombózis esélyét és a lábaid sem dagadnak be.
  5. Merj kérni a személyzettől! Ha plusz párnára, melegvízre vagy bármi másra szükséged van biztosan szívesen segítenek.

Kézipoggyász:​
Először is fontos megemlítenem, hogy a babádnak bármilyen ételt, italt felvihetsz a gépre, ami eredeti csomagolásban van. Ami nálunk a csomag részét képezte a 13 órás útra:

1.  Pelenka. Nálunk 7 db volt, de úgyis tudod mik a babád igényei. Erre érdemes rászámolni +2-t ha bármi közbejönne.
  2. Váltóruha babának, anyának. Babának én 1 váltást és 1 pizsit vittem, hogy legyen egy kis "rituálénk" érezze, hogy itt az alvás ideje.
  3. Tápszer, cumisüveg, (+ a reptéren vásárolt babavíz). Itt is kiszámoltam, hogy kb mennyire lesz szükségünk és ezt megdupláztam. Ha szűkös az átszállási idő érdemes többet vinni, mert lekésett csatlakozás esetén pelenkát még tudsz venni a reptéren, tápszert viszont nem valószínű.
  4. Egyéb ital, étel, amit tudod, hogy szeret a gyerkőc. A mi poggyászunkban lapult zacsis babakeksz, banán, alma és az általam sütött zab-banán süti, valamint sütőtöklé.
  5. Előke, textilpelenka, pelenkázóalátét, takaró.
  6. Kedvenc játék, ami nem "hangos", könyv(ek).
  7. Tablet. Sokan biztosan felhördülnek, hogy "úúúristen tablet egy ekkora gyereknek?" Igen. Ő is nyugodt volt, én is és nem kergettük az őrületbe a körülöttünk utazókat sem. Letölöttünk neki egy rakás gyerekdalt és mesét, tökéletesen lekötötte, ha a játékok és mi már nem voltunk elég érdekesek.
  8. Kézfertőtlenítő, fertőtlenítőkendő
  9. Bármi más ami a gyerkőc kényelmét szolgálja. :)

Bőrönd:

1. Éghajlatnak megfelelő ruházat, cipő. Ha meleg éghajlatú helyre mentek érdemes vinni pluszban egy hosszú felsőt a gyerkőcnek, hogy a klimatizált helyeken se fázzon.
  2. Pelenka. Nekem ez óriási dilemma volt, hogy kapok-e jó minőségűt, vagy nem, mindenesetre kb 40 db-ot bepakoltam. Fejlett országokban nem kell tartani tőle, Thaiföldön szintén kaptunk egész jót, kb. "premium care" árban.
  3. Eldobható előke.
  4. Orrszívó.
  5. Nesszeszer
  6. Gyógyszerestáska
  7. Tápszer, cumisüvegek és egyéb étkezéshez szükséges dolgok
  8. Textilpelenka
  9. Úszópelenka
    Ruhát sosem rakok túl sokat, inkább keresek a környéken egy mosodát és igénybe veszem a szolgáltatásukat.

Nesszeszer:
Európába, USA-ba, Kanadába csak a legfontosabbakat szoktam bepakolni, ez egy bővített, Ázsiába utazós lista (ott sokkal drágábbak ezek a dolgok, vagy nem is lehet kapni őket).

1.  Babatusfürdő, sampon
  2. Popsikenőcs, popsitörlő
  3. Hintőpor! Ha meleg helyre mentek jól jöhet a csöppség hajlatait bepúderezni vele, ezzel is csökkentve az izzadás okozta kellemetlenségeket
  4. Naptej
  5. Fogkefe
  6. Babáknak kifejlesztett szúnyogriasztó spray (van aki a citromfűolajra esküszik, nekünk nem vált be)

Gyógyszerestáska:

Egyéb:

1. babakocsi
  2. hordozókendő/háti hordozó
    Neked kell eldönteni, hogy melyiket viszed magaddal, hosszabb útra én szeretem vinni mindkettőt. A babakocsit ingyen szállítják még a low cost légitársaságok is, itt inkább az a kérdés lesz-e szükségetek rá. Háti hordozót viszek magunkkal mindenhova, ha túrázni, rövidebb útra mennénk csak felkapom és mehetünk is. Fontos, hogy a babakocsi mindig be legyen csomagolva, ha van erre alkalmas eszközöd (pl. Prampacked) abban szállítsd. Mi mindig feladjuk a csomagokkal együtt Prampackbe csomagolva, még soha nem volt semmi baja. A reptéren a háti hordozót használjuk, hacsak nem olyan helyen szállunk át ahol elérhető a reptér által biztosított tolóka, mint pl. Dohában.

A lista közel sem teljes, biztosan bővülni fog még, első körben ezek a dolgok jutottak eszembe. Babával mindig fordítsatok nagy odafigyelést a higiéniára és mindig az Ő igényei legyenek az elsők! Kellemes utazást kívánok Nektek! :)